MAKK SPOR

Makk Blog

Hafta içi Cumartesi Pazar
09:00 - 23:00 09:00 - 23:00 09:00 - 23:00

Makk Blog

Geri dön
Sağlıklı bir yaşam, sağlıklı tercihlerle başlar!

05Mart

Sağlıklı bir yaşam, sağlıklı tercihlerle başlar!

Merhaba,

Sosyal medya kullanımının da artmasıyla birlikte beslenme bilimiyle alakalı hergün yüzlerce içerikle karşı karşıya geldiğimiz bir gerçek. Bu içeriklerin ana konularından biri de ŞEKER. Peki nedir bu şeker? Gelin birlikte inceleyelim.

Besinlerin içindeki ana besin ögelerini karbonhidrat, protein ve yağ olmak üzere 3 ana başlıkta toplayabiliriz. Karbonhidratlar sindirildiği zaman glikoz, früktoz ve galaktoz isimli basit şekerlere dönüşür. Fakat sağlığımızı olumsuz yönde etkileyecek, uzak durmamız gereken şekerlerden kastımız bunlar değildir. Sınırlı miktarda tüketmemiz gereken şekerlerden kastımız ise ‘’EKLENTİ ŞEKER’’dir. Eklenti şeker besinlere üretim esnasında eklenen, doğal olarak besinin yapısında bulunmayan şekerlerdir. Peki ne kadar tüketmeliyiz? Dünya Sağlık Örgütü’ne göre günlük eklenti şeker alımınız günlük enerji ihtiyacınızın %5’ini geçmemeli.

Örneğin günlük enerji ihtiyacınız 2000 kalori ise bu enerjinin %5’i yani 100 kalorisi eklenti şekerle karşılanabilir. Bu da 25 gram şekere denk gelmektedir. Burda asıl dikkat etmemiz gereken nokta ise eklenti şeker kavramının sınırları.

Gerek sosyal medya gerekse görsel medya aracılığıyla sunulan yanlış bilgilerin başında şeker kavramı geliyor. İçinde şeker var, bu zehir gibidir diyerek meyve tüketiminizi ortadan kaldırmak yapacağınız yanlışların başında geliyor maalesef. Unutmayın besinlerin doğal olarak yapısında bulunan değil, sonradan ilave edilen ‘’eklenti şeker’’den bahsediyoruz. Peki yediğimiz besinde eklenti şeker olup olmadığını nasıl anlayabiliriz?

Meyve suyu, meyve suyu konsantresi, bal, pekmez,  glikoz şurubu, mısır şurubu,  yüksek fruktozlu mısır şurubu, reçel, dekstroz, früktoz, maltodekstrin ifadeleri de eklenti şeker kavramına denktir. Siz de alışveriş esnasında alacağınız besinin etiketini okumaya özen göstererek şeker tüketiminizi sınırlandırabilirsiniz.

Eklenti şeker alımını azaltmak istiyorsanız işte sizin için öneriler;

- Kahvenize şurup katmak yerine süt ilave ederek yumuşatabilirsiniz

- Hazır meyveli yoğurtlar yerine sade yoğurt alıp kendiniz istediğiniz meyveyi katabilirsiniz

- Fıstık ezmenizi evde kendiniz hazırlayabilirsiniz

- Aromalı maden suyu yerine sade olanları tercih edip kendiniz tatlandırabilirsiniz

- Paketli ekmekler yerine fırından ekmeğinizi alabilirsiniz

- Mısır gevreği yerine yulaf tercih edip içine kuru meyve, kuruyemiş katabilirsiniz

Sağlıklı bir yaşam, sağlıklı tercihlerle başlar. Hepinize sağlıklı günler..

Diyetisyen

Esra Akbulat

Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.